Close

Laat je inspireren tot groei

NIVEA: de kunst van ‘niet invullen voor een ander’

In mijn werkkamer heb ik altijd een paar blikjes Nivea crème staan. Gewoon, van die blauwe potten die we allemaal kennen. En nee, je kunt niet ineens bij me terecht voor cosmetisch advies, dat laat ik graag aan anderen over. ‘NIVEA’ staat in dit geval voor ‘niet invullen voor een ander’, een tip die ik tijdens mijn gesprekken vaak geef. Toch is dat invullen iets is wat we veel te vaak doen, want we zitten vol met aannames. Het lastige is dat we dat vaak niet doorhebben. Benieuwd naar voorbeelden? Ik neem je mee in de verhalen van twee van mijn klanten.


Een van mijn klanten had zijn onderneming verkocht aan twee andere ondernemers en bleef zelf aan om het bedrijf te runnen. Hij vond het leuk om zich met de organisatie bezig te houden en zal vol met ideeën. Echter, als hij iets aankaartte voelde hij zich niet gehoord en trok hij zich terug. Hij vertelde tijdens onze gesprekken dat de nieuwe eigenaren allerlei opvattingen over hem hadden. Ik daagde hem uit: wist hij wel zeker dat het zo was? Had hij het ze weleens gevraagd? Nee, dat had hij niet, maar hij wist het zeker. Ik adviseerde hem om het gesprek aan te gaan en op zijn verzoek hebben we dat samen voorbereid. Dat gesprek verliep uitstekend, en sindsdien voelt mijn klant zich gezien, serieus genomen en kreeg hij alle ruimte om de dingen te doen die hij wilde. Zijn overtuigingen waren dus duidelijk onjuist geweest en hij bleek juist enorm te worden gewaardeerd!


Een andere anekdote komt van een andere klant, een jongedame. Ze was niet meer tevreden over haar baan als manager en had geen idee welke kant ze met haar carrière op moest. Na een paar gesprekken was het mij duidelijk dat ze flink overspannen was, en ik adviseerde haar om tijdelijk met werk te stoppen om te herstellen. Dat vond ze moeilijk, niet alleen omdat ze altijd de lat hoog legde voor zichzelf, maar vooral omdat ze enorm bang was voor het oordeel van haar ouders. Haar ouders hadden haar immers altijd gestimuleerd om carrière te maken en hard te werken, dus dacht zij wel te weten hoe ze op dat nieuws zouden reageren. Ze vertelde: “Ze vinden me vast een aansteller en zullen waarschijnlijk zeggen dat ik gewoon even flink moet zijn.” Tijdens ons volgende gesprek vertelde mijn klant opgelucht dat ze haar ouders had verteld dat ze zich ziek zou melden. En wat denk je dat hun reactie was? Haar moeder reageerde “Dit hadden we wel verwacht, je werkt altijd zo hard! Doe maar even rustig aan.” Het was overduidelijk dat de angst van mijn klant volledig ongegrond was.


Het invullen voor een ander is iets wat we allemaal weleens doen, zowel in ons werk als in ons privéleven. Dit komt vaak voort uit angst. We zijn bang om ons kwetsbaar op te stellen en vervolgens afgewezen te worden. We zitten vol met beperkende overtuigingen. Sommige van die overtuigingen kloppen misschien, maar vaak houden ze ons voor de gek. In plaats van jezelf klein te houden en te verzanden in de opvattingen die we denken dat anderen over ons hebben, wil ik je uitdagen om op onderzoek uit te gaan. Ga het gesprek aan en laat je verrassen! En zet wellicht een blikje Nivea crème op je bureau als dagelijkse herinnering.


Twijfel je hoe je die beperkende overtuigingen aan kunt pakken? Ik denk graag met je mee. Neem contact met me op voor een kennismaking om te bespreken hoe ik je kan helpen.

Neem contact op

Joris van der Bijl Personal Executive & Business Coach Hilversum

Wil je kennismaken of heb je vragen? Neem gerust contact op

 

Joris van der Bijl

+31 6 53 21 02 75

info@jorisvanderbijl.nl