Close

Joris van der Bijl

Laat je inspireren tot groei

Soms is aardig zijn… respectloos?

Ik moest onlangs eens denken aan een verhaal van één van mijn klanten. Hij was marketingmanager in een grote organisatie. In een bespreking met vijf andere collega’s bespraken ze welke promotionele activiteiten ze zouden opzetten. Nadat ze samen een geweldig plan hadden uitgewerkt, werd de salesmanager aangehaakt. Die bleek echter een heel ander idee te hebben. Zoals het een goede salesmanager betaamt, wist hij met zijn vlotte babbel de ene na de andere collega te overtuigen van zijn plan. Uiteindelijk gaven ze hem allemaal gelijk! Allemaal, behalve mijn klant.


Verbouwereerd reed hij naar huis, terwijl hij in gedachten het stuur van zijn auto bijna opvrat van frustratie. De volgende dag zat hij al vroeg op kantoor, nog steeds piekerend over wat er nou precies mis was gegaan. Hij besloot een kop koffie te drinken met de eerste marketingcollega die overstag was gegaan. Hij vroeg hem waarom hij van gedachten was veranderd. Zijn antwoord? “Ach, geef hem toch zijn zin, zo is hij nou eenmaal.” Hij wilde de salesmanager een plezier doen. Maar wat was het beste voor de organisatie? Ze wisten immers zeker dat hun oorspronkelijke plan beter was. Waarom hielden ze dan niet gewoon hun poot stijf?


Bij nader inzien werd het me duidelijk wat er was gebeurd. In een poging aardig te zijn, had zijn collega de salesmanager zijn zin gegeven. Misschien uit gemakzucht, om geen discussie te hoeven voeren of een conflict te vermijden. Toen ik mijn klant hierop wees, besefte hij zich dat als zijn collega’s dit steeds zouden doen, het uiteindelijk schadelijk zou zijn voor het bedrijf. Eigenlijk was het respectloos en oneerlijk tegenover de salesmanager.


Dit brengt ons bij een interessante theorie van meneer Lencioni, die bekend is om zijn werk op het gebied van teamwork en organisatieontwikkeling. Zijn visie gaat over het creëren van een veilige omgeving met vertrouwen, waarin iedereen eerlijk kan en durft te zeggen wat hij vindt. Het gaat er niet om dat iedereen het altijd met elkaar eens is, maar wel dat er serieus naar je geluisterd wordt en dat je serieuze feedback krijgt op je input. Dat geeft niet alleen voldoening, maar ook betere besluitvorming en teamdynamiek.


Kortom: als je aardig probeert te doen en daarom je mening niet uitspreekt, doe je jezelf, je collega’s én de organisatie tekort. Durf jij op te komen voor wat juist is, zelfs als dit betekent dat je tegen de stroom in moet gaan? Of wil je dit juist meer stimuleren binnen je team? Neem contact met me op voor een kennismakingsgesprek, en laten we verkennen hoe we dit kunnen realiseren.

Neem contact op

Joris van der Bijl Personal Executive & Business Coach Hilversum

Wil je kennismaken of heb je vragen? Neem gerust contact op

 

Joris van der Bijl

+31 6 53 21 02 75

info@jorisvanderbijl.nl