Na een coachafspraak met mij loop je als klant hopelijk met een tevreden gevoel de deur uit. Je bent wellicht tot nieuwe inzichten gekomen, hebt verbanden en patronen ontdekt waar je je nog niet eerder van bewust was, en veel stof tot nadenken. Je gaat naar huis, en wat dan? Hoe zet je deze inzichten om in daadwerkelijke verandering? Daar heb ik een slim hulpmiddel voor: het reflectieverslag.
Na elke afspraak moedig ik mijn klanten aan om een verslag schrijven. Ik vraag ze om aan de hand van een aantal specifieke vragen het gesprek nog eens de revue te laten passeren. Wat zijn de kernpunten die we hebben besproken? Welke actiepunten hebben we vastgesteld? Welke nieuwe inzichten zijn er na ons gesprek ontstaan en hoe ga je deze toepassen? Het doel van dit verslag is niet om mij te informeren – daar heb ik mijn eigen aantekeningen voor – maar om jou als klant te ondersteunen in je proces. Ik adviseer ze om dit verslag na zo’n 3 dagen te schrijven, dat is een bewuste keuze. Het geeft je de tijd om te reflecteren, om de besproken onderwerpen in de praktijk te brengen en deze ervaringen te verbinden met ons gesprek. Dit stimuleert actie en integratie, in plaats van dat de inzichten als losse flarden in je gedachten blijven zweven.
Een klant omschreef het schrijven van het verslag als ‘denken met jezelf’, en dat vond ik een perfecte uitdrukking. Schrijven dwingt je om dieper te graven, om je ware gevoelens en gedachten te ontrafelen. Het is een proces van verfijning, waarbij je je inzichten scherpt tot ze je ware beleving weerspiegelen. En de bonus? Je hebt dankzij deze verslagen aan het einde van het traject een mooi archief om op terug te kijken en jezelf later nog eens door te laten inspireren. Veel klanten zijn verrast als ze op hun eerdere verslagen terugblikken, omdat ze zich vaak niet bewust zijn van de veranderingen die geleidelijk hebben plaatsgevonden.
Het verslag helpt niet alleen de klant om nog eens terug te blikken op ons gesprek, maar het geeft ook mij extra inzichten. Ik pak het verslag er altijd in mijn voorbereiding op de volgende afspraak bij om te zien wat er opvalt. Want net zoals bij mijn manier van luisteren, valt er ook veel af te leiden uit de manier waarop iemand schrijft. Het reflectieverslag geeft mij inzicht in de gedachten en gevoelens van mijn klant.
Benieuwd naar dit proces en benieuwd naar wat ik voor jou kan betekenen? Neem dan eens contact op, ik help je graag op weg!